Overzicht

Klecks-bundelvooruitzicht 2017 – Zomer

Detail uit 'Zeegezicht bij Les Saintes-Maries-de-la-Mer' (1888) van Vincent van Gogh
Detail uit 'Zeegezicht bij Les Saintes-Maries-de-la-Mer' (1888) van Vincent van Gogh

Het is traditioneel niet de drukste periode, wat poëzie betreft – de zomer. Toch zijn er in de hier en daar verschenen zomeraanbiedingen wel wat bundels op te sporen. Klecks vat de komende maanden aan verschijningen (wat we weten over juni, juli, augustus en zelfs september) weer even voor je samen.

Juni

Jeroen van Kan, De wereld onleesbaar

Twintig jaar schreef hij onder pseudoniem Wesley Albstmeyer, maar de nu co-presentator van Boeken laat De wereld onleesbaar onder eigen naam verschijnen.

Het is een bundel van een ‘machteloze betekenisjarger’, aldus de uitgever, die ‘tegen beter weten in voortdurend jacht blijft maken’ op houvast, die hij onvindbaar weet. Het valt natuurlijk te hopen dat de inhoud zich minder gaat bedienen van gemeenplaatsen dan zijn flaptekst. (Daar gaan we in elk geval vanuit.)

Wat dat betreft krijgen we de volgende regels alvast mee: ‘kijk het lijk van de wereld daar eens liggen op die tafel / al dat ongepaste bloesemen alleen nog een dode belofte van niks / de wreedheid van april voorgoed vergolden’. (RtN)

Hester Knibbe, As, vuur

Oogsteen (2016), de selectie die VSB-winnaar Hester Knibbe samenstelde uit al haar gedichten, blijkt maar een tussentijdse markering van haar oeuvre. Dit jaar verschijnt haar nieuwe bundel, die helemaal terug gaat naar het begin.

Van de taal dan. Volgens de aanbiedingstekst bestaat As, vuur uit twee delen ‘die zich tot elkaar verhouden als communicerende vaten’. Omdat er, uiteindelijk, hetzelfde doorheen stroomt? Het eerste deel gaat in ieder geval aan de slag met ‘de drieëntwintig oerwoorden die alle Euraziatische taalfamilies met elkaar delen’. Voor wie zoiets ook nieuws is: die lijst is het resultaat van immense statistische analyses waarover evolutionair bioloog Mark Pagel tussen 2007 en 2013 publiceerde. Niet zonder controverse, natuurlijk. Het tweede deel van As, vuur gaat over hoe we ons thuis gaan bekijken als we meer van de wereld hebben gezien. Misschien niet zoveel, lijkt de suggestie, als we allemaal dezelfde wortels delen. (HHtN)

 Gerrit Kouwenaar, Van woorden gemaakt

Gerrit Kouwenaar en Anna Enquist waren ‘bijna vijfentwintig jaar goede vrienden’, een vriendschap die volgens Enquist al ontstond bij hun eerste ontmoeting. Drie jaar na Kouwenaars overlijden zal zijn vriendin een selectie uit zijn gedichten publiceren. Van woorden gemaakt is een compacte keuze geworden, zo’n 125 bladzijden inclusief een inleiding.

Tegelijk publiceert de Arbeiderspers een privé-domein met Enquists herinneringen aan Kouwenaar: Een tuin in de winter. Iets dat ze voor haar ‘vriend en collega’ wilde doen, ‘voordat het te laat is,’ citeert de Arbeiderspers Enquist in hun aanbieding. (HHtN)

Lieke Marsman, Man met hoed

Samen met haar roman Het tegenovergestelde van een mens publiceert Atlas/Contact een verzameling van Lieke Marsmans poëzie onder de titel Man met hoed. Die zal bijna tien jaar aan werk omvatten.

Man met hoed bevat namelijk niet alleen Marsmans eerste twee bundels – waarvan wij al een filosofische lezing publiceerden – maar daarnaast ‘niet eerder gepubliceerde gedichten (oude en nieuwe) alsook een selectie uit de gedichten die Marsman uit het Engels vertaalde’. Vooral die extra’s maken deze dubbele “re-issue” natuurlijk interessant. (HHtN)

Juli

Abdelkader Benali, Wax Hollandais

Tien jaar na Panacee (2006) verschijnt de derde poëziebundel van Abdelkader Benali. Die tweede bundel werd door Ilja Leonard Pfeiffer werd beschreven als een ‘onbekommerd, onbezwaard en onbelemmerd puberen van enthousiasme’. En ook nummer drie belooft een zomerse bundel te worden.

Misschien wel de zonnigste uit dit rijtje. Even ‘kleurrijk en (doorgaans) vrolijk’ als de stoffen die van de band rollen bij het Nederlandse bedrijf waar de bundel zijn naam aan ontleent. Dat dit bedrijf juist in Afrika veel afnemers heeft, informeert Wax Hollandais ook, dat is ‘doordrenkt’ met ‘verschillende culturele grondstoffen (Europees én Afrikaans tegelijk)’. De aanbieding bevat geen voorbeelden; hoe dat eruit ziet blijft dus nog even een verrassing. (HHtN)

Augustus

K. Schippers, Garderobe, kleine zaal

De neodadaïstische mede-oprichter van Barbarber timmert inmiddels 54 jaar aan de poëtische weg. En niet bijzonder veel korter aan de verhalende, beschouwende, documenterende of romancierende weg, trouwens. Waarschijnlijk heeft het weinig zin zijn verschillende werkzaamheden heel strikt op te scheiden.

In Garderobe, kleine zaal komt in elk geval een verscheidenheid aan gedichten bijeen, aldus de uitgever, zoals jassen ook overal vandaan aan dezelfde kapstokken komen te hangen. En ‘opnieuw verrast hij ons met zijn liefde voor zaken waaraan we wel eens gedachteloos voorbijgaan.’ Wat betekent het eigenlijk om opnieuw te verrassen? Wordt verrassen op een zeker moment niet voorspelbaar? (Of is dat precies wat ze willen dat we denken?!) Goed, een nieuwe K. Schippers, dus – in augustus. (RtN)

September

Remco Campert, ‘Ik zou kunnen zeggen’

Het woord ‘gedichten’ op de omslag is onzorgvuldig doorgestreept, in handschrift vervangen door ‘Poëtische notities’. De aanbieding geeft verder nog een gedicht mee over een jongetje ‘bedekt met bloed’ en ‘asgrauw puinstof’ van Assad, dat afsluit met de regels:

Dit gedicht helpt hem niet
Maar het is genoteerd

Dat belooft misschien een eigenaardig soort engagement, van een van de meest gevestigde dichters in het Nederlandstalige poëzielandschap. (RtN)

Zien we iets of iemand compleet onterecht over het hoofd? (Waarbij we wel even willen melden dat het handig is als een uitgeverij al iets substantieels heeft aangekondigd, bijvoorbeeld een maand en iets van een (voorlopig) omslag.) Por ons dan even.

Gepubliceerd door Roelof ten Napel

Roelof ten Napel (1993) is schrijver en wiskundige, en begon in 2016 aan een onderzoeksmaster wetenschapsgeschiedenis en -filosofie. Hij debuteerde in 2014 met Constellaties bij Uitgeverij Atlas Contact, het jaar daarop was hij laureaat van het C.C.S. Crone-stipendium van de gemeente Utrecht. In het najaar van 2017 verschijnt zijn roman Het leven zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *